Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2025 13:36 Βλέπω/Ακούω Ξεκινούν το Σεπτέμβριο πιλοτικά τα πολυδύναμα campus Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Ξεκινά τον Σεπτέμβριο του 2025 η πιλοτική λειτουργία των πολυδύναμων campus Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, όπως ανακοίνωσε η υφυπουργός Παιδείας, Ιωάννα Λυτρίβη στη Βουλή, στο πλαίσιο συζήτησης επίκαιρης ερώτησης του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ -ΚΙΝΑΛ, Στέφανου Παραστατίδη. Υπενθυμίζεται, ότι η δημιουργία των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ) προβλέπεται στο ν. 5082/2024 και έχει σαν στόχο τη συγχώνευση των δομών επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε ενιαία campuses. Τα νέα κέντρα θα ιδρυθούν και θα λειτουργήσουν στα Κουφάλια στον Δήμο Χαλκηδόνας, στο Πέραμα, στο Χαϊδάρι, στις Σέρρες, στον Λαγκαδά και στα Νέα Μουδανιά. Επιπλέον, θα διατεθούν 40 εκατομμύρια ευρώ για την υποστήριξη του δικτύου των γραφείων διασύνδεσης και την επιμόρφωση των εκπαιδευτών ενηλίκων, αλλά και όλων των στελεχών που ουσιαστικά συναπαρτίζουν και υποστηρίζουν το σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Η κ.Λυτρίβη αναφέρθηκε στις αλλαγές, που θα λάβουν χώρα στην Επαγγελματική Εκπαίδευση ενώ υπογράμμισε ότι εδώ κι ένα χρόνο γίνονται πολύ συστηματικές προσπάθειες χαρτογράφησης όλου του πεδίου, σε όλη την επικράτεια. Έκανε λόγο, επίσης για την εξεύρεση πόρων για τη δημιουργία των επιπλέον δομών, δηλαδή των ΣΑΕΚ ή των ΕΣΚ επιπέδου 5 ή 3 όπως και για τον καινούργιο εργαστηριακό εξοπλισμό, ο οποίος έχει δοθεί με χρήματα του ταμείου ανάκαμψης. Πιο αναλυτικά, η ίδια υπογράμμισε ότι στόχος της χρηματοδότησης ήταν η αξιοποίηση κοινοτικών χρημάτων, ώστε να μην επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός ενώ παράλληλα, δρομολογήθηκε η απαιτούμενη οργανωτική ανασυγκρότηση. Επιπλέον, εξήγησε πως όλη την προηγούμενη χρονιά δόθηκε έμφαση στην προετοιμασία για τα νέα κέντρα σε όλη την επικράτεια. Το σχέδιο διαχείρισης του έργου και οι στόχοι των ΚΕΕΚ Το σχέδιο διαχείρισης του έργου, master plan, που δημιουργήθηκε, περιλαμβάνει τρεις φάσεις: τη συλλογή στοιχείων για όλες τις περιπτώσεις σύστασης των ΚΕΕΚ, την επιλογή των πρώτων πιλοτικών -«quick win» - περιπτώσεων με βάση τον βαθμό ετοιμότητας και τέλος, μελέτη ad hoc περιπτώσεων σε περιοχές της χώρας με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, με ιδιαίτερες αναπτυξιακές προοπτικές και επενδυτικές προοπτικές. Στόχος των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης είναι να δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακος και κυρίως, να διασφαλιστεί η σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο με την αγορά εργασίας. Τι είπε η υφυπουργός Παιδείας για την προετοιμασία σε επίπεδο χαρτογράφησης στην επικράτεια Αν και αρχικά είχε εξαγγελθεί η δημιουργία εξήντα campuses, στην πορεία και με βάση την καταγραφή ως προς τη γεωγραφική κατανομή αυτών, παρουσιάστηκαν ορισμένες δυσκολίες στην ίδρυση δομών. Οι δυσκολίες σχετίζονται τόσο με τα χρηματοδοτικά εργαλεία, όσο και με τις υποδομές. Την ίδια στιγμή, καταγράφηκαν αυξημένα επίπεδα διαρροών από τα επαγγελματικά λύκεια και τις ΑΕΕΚ, δηλαδή τις υφιστάμενες δομές. Σύμφωνα με την κ.Λυτρίβη, έγινε προσεκτική διαβάθμιση βάσει του βαθμού ετοιμότητας σχετικά με το ποια ΚΕΕΚ θα προηγηθούν, σε ποιες περιοχές της χώρας και ποια έπονται. Η πιλοτική έναρξη λειτουργίας των κέντρων, που προαναφέρθηκαν, βασίζονται σε αυτήν ακριβώς την αξιολόγηση. Η ίδια δε τόνισε ότι δεν ήταν επιδίωξη του υπουργείου η συγχώνευση δομών αλλά η δημιουργία οικονομιών κλίμακος και η αναπτυξιακή ώθηση που μπορεί να δώσει μια τέτοια δομή στην περιοχή έχοντας πάντα κατά νου, τη σύνδεση με την αγορά εργασίας. Η χρηματοδότηση του έργου και οι καινοτομίες Έχουν εξευρεθεί οι πόροι όχι μόνο για τη δημιουργία των επιπλέον δομών, δηλαδή των ΣΑΕΚ ή των ΕΣΚ επιπέδου 5 ή 3, δήλωσε η κ.Λυτρίβη στη Βουλή και πρόσθεσε ότι υπάρχει και καινούργιος εργαστηριακός εξοπλισμός, ο οποίος έχει δοθεί με χρήματα του ταμείου ανάκαμψης. «Τα χρήματα που έχουν εξευρεθεί αφορούν όχι μόνο στη δημιουργία των ΣΑΕΚ, αλλά και την υποστήριξη του δικτύου των γραφείων διασύνδεσης με την αγορά εργασίας, των ΓΕΑΣ. Αυτή τη στιγμή υπάρχει τεχνικό δελτίο, έχει υποβληθεί πρόταση στο ΕΣΠΑ 2021-2027 το οποίο θα προχωρά κανονικά. Έχει παρουσιασθεί και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και είναι ένα συνολικό σχέδιο που αφορά στην αναβάθμιση του συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στη χώρα, γιατί αυτό σημαίνει ότι επενδύουμε», δήλωσε μεταξύ άλλων. Επισημαίνεται, ακόμη, η δημιουργία των 130 νέων οδηγών κατάρτισης, οι οποίοι - από το Σεπτέμβριο της τρέχουσας χρονιάς – είναι στη διάθεση των εκπαιδευτών και των καταρτιζομένων σε όλες τις δημόσιες και ιδιωτικές ΣΑΕΚ της χώρας. Επίσης, όπως υπογράμμισε η υφυπουργός Παιδείας, «ετοιμάζουμε στη μεγάλη αυτή πρόταση εξειδίκευσης για το 2024-2027, που είναι ύψους περίπου 40 εκατομμυρίων ευρώ εκτός από την υποστήριξη του δικτύου των γραφείων διασύνδεσης, σε όλη την επικράτεια, ένα μεγάλο πρόγραμμα το οποίο θα είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτών ενηλίκων, αλλά και όλων των στελεχών που ουσιαστικά συναπαρτίζουν και υποστηρίζουν το σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Θέτουμε σε εφαρμογή έναν μηχανισμό on going αξιολόγησης, συνεχούς αξιολόγησης, των οδηγών κατάρτισης, δηλαδή του υλικού που δίνεται στις δημόσιες και ιδιωτικές ΣΑΕΚ της χώρας που και αυτό έχει μια μεγάλη σημασία». Η σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της αγοράς εργασίας Ο μετασχηματισμός των ειδικοτήτων και η ευελιξία των προγραμμάτων σπουδών, αποτελούν την ειδοποιό διαφορά στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, εξήγησε η κ.Λυτρίβη, επισημαίνοντας ότι τροφοδότηση γίνεται από τις ίδιες τις επιχειρήσεις σχετικά με το τι χρειάζεται η αγορά. Αναφορικά με τη συνολική υποστήριξη του συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, επανέλαβε ότι στόχος ήταν πάντα η δημιουργία οικονομιών κλίμακας. Σχετικά με τον αρχικό σχεδιασμό, όπου συμπεριλαμβάνονταν η προοπτική συγχώνευσης δομών, η ίδια διευκρίνισε ότι με τον τρόπο αυτό, δίνεται περιθώριο αυξομειώσεων του συνολικού αριθμού – πάντα βάσει των αναγκών της κάθε περιοχής. Μάλιστα, έφερε το παράδειγμα του Κιλκίς, που αν και δεν ανταποκρίνονταν αριθμητικά σε σχέση με τις υφιστάμενες δομές του στις προϋποθέσεις του νόμου, δεν παύει να είναι μία περιοχή με μεγάλη βιομηχανική ανάπτυξη, με αποτέλεσμα οι ίδιες οι επιχειρήσεις και το επιμελητήριο να ζητούν τη δημιουργία τέτοιων επαγγελματικών κέντρων.