Image
Τρίτη 07 Ιουλίου 2020 11:41 Είς Υγείαν

Υπάρχει αμφίδρομη σχέση ανάμεσα στον εγκέφαλο και στο πεπτικό σύστημα

Τα προβιοτικά, είτε λαμβάνονται μόνα τους είτε σε συνδυασμό με πρεβιοτικά, μπορούν να βοηθήσουν στον μετριασμό της κατάθλιψης, σύμφωνα με μία νέα επιστημονική μελέτη που αξιολόγησε όλα τα έως τώρα επιστημονικά δεδομένα. Από την άλλη, η θετική επίπτωσή τους στο άγχος δεν είναι εξίσου σαφής.

Τα προβιοτικά είναι τροφές που βελτιώνουν το «προφίλ» των λεγόμενων «καλών» βακτηρίων στο ανθρώπινο έντερο, ενώ τα πρεβιοτικά είναι ουσίες που βοηθούν στην ανάπτυξη των επωφελών βακτηρίων. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Κάθι Μάρτιν της Σχολής Επιστημών Υγείας του βρετανικού Πανεπιστημίου του Μπράιτον, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο βρετανικό ιατρικό περιοδικό «BMJ Nutrition Prevention & Health».

Είναι γνωστό, πλέον, στους επιστήμονες ότι υπάρχει αμφίδρομη σχέση ανάμεσα στον εγκέφαλο και στο πεπτικό σύστημα (ο λεγόμενος«άξονας εγκεφάλου-εντέρου»). Ολοένα περισσότεροι ερευνητές και γιατροί εστιάζουν στην πιθανότητα το μικροβίωμα (το οικοσύστημα μικροοργανισμών του εντέρου) να βοηθά στην αντιμετώπιση των ψυχικών διαταραχών.

Η νέα μελέτη (μετα-ανάλυση) αξιολόγησε επτά μελέτες πάνω στη σχέση προβιοτικών/πρεβιοτικών και ψυχικής υγείας. Οι μελέτες εξέτασαν συνολικά 12 προβιοτικά στελέχη (Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus casei, Bifidobacterium bifidium κ.ά.) όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Παρά τις διαφορές μεταξύ των μελετών, όλες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα προβιοτικά συμπληρώματα -είτε μόνα τους είτε μαζί με πρεβιοτικά- όντως μειώνουν σημαντικά την κατάθλιψη. Επίσης, εμφανίζονται να βελτιώνουν τα συμπτώματα του άγχους.

Επειδή, όμως, όλες οι μελέτες που εξετάσθηκαν διήρκησαν σχετικά μικρό χρονικό διάστημα και σε αυτές συμμετείχαν λίγοι άνθρωποι, οι ερευνητές ανέφεραν ότι είναι δύσκολο να εξαχθούν οριστικά συμπεράσματα κατά πόσο τα οφέλη των προβιοτικών/πρεβιοτικών διαρκούν πολύ και αν σε βάθος χρόνου υπάρχουν κάποιες ανεπιθύμητες παρενέργειες λόγω της παρατεταμένης χρήσης. Σε κάθε περίπτωση, οι επιστήμονες τόνισαν ότι -με βάση τα έως τώρα ευρήματα- η θεραπεία με προβιοτικά/πρεβιοτικά αξίζει πραγματικά να μελετηθεί και να αξιοποιηθεί περαιτέρω.

Τα προβιοτικά πιθανώς μειώνουν την παραγωγή χημικών ουσιών που προκαλούν φλεγμονή, όπως οι κυτταροκίνες (π.χ. στην περίπτωση της φλεγμονώδους νόσου του εντέρου). Από την άλλη, με δεδομένο ότι τόσο οι διαταραχές του άγχους όσο και η κατάθλιψη επηρεάζουν τους ανθρώπους με διαφορετικό τρόπο, είναι αναμενόμενο ότι τα προβιοτικά/πρεβιοτικά δεν θα δράσουν με τον ίδιο τρόπο σε όλους, όσον αφορά τις επιπτώσεις στον ψυχισμό τους.

Εξάλλου, σύμφωνα με τους ερευνητές, οι άνθρωποι με κατάθλιψη και αγχώδεις διαταραχές συχνά έχουν άλλα υποκείμενα προβλήματα, όπως η ανεπαρκής παραγωγή ινσουλίνης και το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου

 

 

madata.gr
Post
Είς Υγείαν Πέμπτη 11.06.2026

Αδ. Γεωργιάδης: Από 1η Ιουλίου η ηλεκτρονική συνταγογράφηση σε όλα τα νοσοκομεία

Από την 1η Ιουλίου θα τεθεί σε εφαρμογή σε όλα τα νοσοκομεία της χώρας το σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, ανακοίνωσε ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας στο 3ο ΣΦΕΕ Summit που πραγματ

Post
Είς Υγείαν Κυριακή 31.05.2026

Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος: Γιατί το τελευταίο τσιγάρο είναι η αρχή μιας μεγάλης εσωτερικής μάχης

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος, που τιμάται κάθε χρόνο στις 31 Μαΐου, οι ειδικοί υπενθυμίζουν για ακόμη μία φορά τις καταστροφικές συνέπειες του καπνίσματος. Την ίδια στιγμή, όμως,

Post
Είς Υγείαν Τετάρτη 20.05.2026

Συμμετοχή του Πανεπιστημίου Κρήτης στο 17ο Παγκρήτιο Φαρμακευτικό Συνέδριο

Η συμμετοχή του Πανεπιστημίου Κρήτης στο 17ο Παγκρήτιο Φαρμακευτικό Συνέδριο, με τίτλο «Το μέλλον της Υγείας περνά από το φαρμακείο», υπήρξε ιδιαίτερα δυναμική. Το Συνέδριο πραγματοποιήθηκ